Kampanja “Meni se to ne može dogoditi” povodom Svjetskog dana AIDS-a

Kampanja “Meni se to ne može dogoditi” povodom Svjetskog dana AIDS-a

Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa (HUHIV) i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) i ove godine organiziraju kampanju povodom obilježavanja Svjetskog dana AIDS-a s ciljem podizanja svijesti javnosti, a posebno mladih, o važnosti prevencije spolno prenosivih bolesti, uključujući infekciju HIV-om te čuvanja spolnog i reproduktivnog zdravlja.

   Objavu za medije (PR) u skraćenom obliku preuzmite ovdje

Hrvatska pripada skupini zemalja niskog rizika za infekciju HIV-om, no neka rizična spolna ponašanja dovode i do većeg rizika. Testiranje i rano otkrivanje infekcije je stoga važno, jer je liječenje u tom slučaju uspješnije i sprječava se širenje HIV-a. Kampanjom se želi naglasiti važnost prepoznavanja rizika povezanih sa spolnim ponašanjem koji mogu dovesti do neželjenih posljedica i utjecaja na zdravlje te mlade osposobiti da se informirano brinu o svom spolnom i reproduktivnom zdravlju. Kako bi se izbjegle neželjene posljedice i kako bi spolni odnosi bili povezani s pozitivnim i željenim događajima, jer je spolnost važan i lijep dio ljudskog života, ovogodišnjom kampanjom želimo dopuniti znanje kojima mladi raspolažu i poslati poruku da je važno na vrijeme prepoznati rizike.

Mladi često pridaju premalo pažnje rizicima koji mogu biti povezani sa spolnim odnosima i neodgovornim spolnim ponašanjem, zbog karakterističnog osjećaja neranjivosti za tu dob, nedovoljnog znanja ili iskustva, “jer samo ne razmišljaju”, mozga koji biološki još nije do kraja sazrio, ili zbog drugih razloga. Stoga oni često misle da se loše ili neželjene posljedice događaju drugima, a što može dovesti do manje primijene zaštitnih ponašanja. Mogući rizici povezani sa spolnim odnosima, pogotovo onim ranim, su neplanirana trudnoća i spolno prenosive bolesti, ali i mnogi drugi emocionalni, socijalni i zdravstveni rizici, primjerice, osjećaj krivnje, razočaranja, nasilje u vezama i dr.

Kampanja ove godine nosi naziv Meni se to ne može dogoditi da se istakne uobičajena pretpostavka da se loše ili nepredviđene situacije događaju drugima, što može povećati i vjerojatnost upuštanja u rizično spolno ponašanje. Mladi često iz različitih razloga obraćaju premalo pažnje rizicima koji su povezani sa spolnim zdravljem i misle da se neželjene posljedice događaju drugima, dijelom zbog osjećaja neranjivosti karakterističnog za svoju dob, nedovoljnog znanja, iskustva, nesigurnosti itd. Osim neplanirane trudnoće, spolno prenosivih bolesti i s njima povezanih komplikacija, mogući rizici povezani sa spolnim ponašanjem su povezani i s mentalnim zdravljem te mnogim drugim zdravstvenim i socijalnim rizicima i okolnostima.

Prema teorijama ponašanja i njihovog utjecaja na zdravlje, uključujući i ponašanje vezano uz spolno i reproduktivno zdravlje, percepcija rizika ima središnju ulogu u procesu donošenja odluka o budućim postupcima, Drugi bitan čimbenik koji ima utjecaj na zdravstvena i spolno ponašanja je znanje, a ostali psihosocijani čimbenici su: osobne vrijednosti, stavovi i uvjerenja o apstinenciji, korištenju kondoma i kontracecije, opažanje normi i ponašanja vršnjaka, namjera primjene odgovornog spolnog ponašanja te komunikacija s roditeljima o spolnom i reproduktivnom zdravlju. Stoga su edukacija i informacije koje skreću pažnju mladih na moguće rizike povezane sa spolnim odnosima ključni kako bi na temelju pravilnih informacija oni mogli odabrati zdrave navike i smanjiti rizična spolna ponašanja.

Kampanja “Meni se to ne može dogoditi” provodi se tijekom studenog i prosinca oglašavanjem preventivnih poruka u različitim medijima, a prvenstveno na internetu i društvenim mrežama. U kampanji se koristi digitalna komunikacija emotikonima, koju današnje generacije mladih razumiju i svakodnevno koriste.

Kampanja će tradicionalno završiti Pozitivnim koncertom, koji će se ove godine održati tijekom dva dana, 30. studenoga i na sam prvi dan prosinca, kad se obilježava Svjetski dan AIDS-a. Na koncertu će, osim domaćih glazbenih snaga poput Hladnog piva, Nipplepeoplea, Pips, Chips & Videoclipsa , Jonathana,  M.O.R.T.-a, Bojane Vunturišević i Ischariotzckyja, nastupiti i popularni engleski bend – Editors.

 

Na sam Svjetski dan AIDS-a, 1. prosinca, na zagrebačkom će se Trgu Petra Preradovića (Cvjetni Trg), kao i svake godine, nalaziti „šator HUHIV-a“ u kojemu će se tijekom cijelog dana organizirati različiti interaktivni sadržaji za posjetitelje, a stručnjaci će besplatno informirati sve zainteresirane građane o zaštiti spolnog i reproduktivnog zdravlja, prevenciji, testiranju i liječenju spolno prenosivih infekcija, uključujući i infekciju HIV-om, te dijeliti edukativno informativne materijale.

U okviru kampanje je napravljen i edukativni video u kojem su prikazana loša iskustva mladih osoba povezana sa spolnim zdravljem, za koje su mislili da im se nikada neće dogoditi. Mladi su u takvim situacijama često zbunjeni, prestrašeni, ne znaju kome se obratiti i boje se osuđivanja, stoga ih kampanjom nastojimo informirati o mjestima na kojima mogu potražiti pomoć, poput udruge HUHIV (CheckPoint centra Zagreb) u kojoj mogu dobiti informacije i savjet stručnjaka. U kampanji promoviramo i mobilnu aplikaciju „Spolno zdravlje”. Preventivne poruke povezane s ovom kampanjom oglašavaju se i kampanjom „Skini pametno  – Zauzmi stav i ostani zdrav!“ u sklopu projekta „Živjeti Zdravo“, u organizaciji HZJZ-a i HUHIV-a, u kojoj su edukativno informativni materijali (sufinancira ESF) postavljeni u javnom prijevozu, na fakultetima, u studentskim domovima, zdravstvenim ustanovama i ljekarnama diljem Hrvatske.

 

   PREUZMITE VIDEO

Iz HZJZ-a ističu da prema podacima dosadašnjih istraživanja, među mladima ima dosta prostora za poboljšanje znanja. Prema istraživanjima o spolnom iskustvu mladih, u Hrvatskoj je prosječna dob prvog spolnog odnosa oko 17 godina za adolescentice i 16 godina za adolescente. Prema posljednjem je Istraživanju o zdravstvenom ponašanju učenika iz 2014. godine (HBSC) među petnaestogodišnjacima je 21 % dječaka i 6 % djevojaka imalo spolni odnos. Usporedbom s rezultatima ranijih istraživanja se 2014. godine uočava pad korištenja kondoma, koje je koristilo samo 50 % onih koji su izjavili da su imali spolno iskustvo, dok ih je 2002. g. koristilo 70 %, a 2006. i 2010. g. 80 %. 

Kada govorimo o percepciji rizika i donošenju odluka o zdravstvenim ponašanjima, kod infekcjie HIV-om značajnu ulogu ima percepcija ozbiljnosti infekcije, za koju postoje lijekovi kojima se infekcija danas uspješno liječi, što ju svrstava u kronične bolesti s kojom osoba koja živi s HIV-om postiže tzv. nemjerljivu količinu virusa u krvi, u tom trenutku nije zarazna niti u situacijama u kojima se HIV inače prenosi te normalno i produktivno živi puni životni vijek.  Hrvatska pripada skupini zemalja niskog rizika za infekciju HIV-om u općoj populaciji, no neka rizična spolna ponašanja predstavljaju veći rizik. Važno je testiranje i rano otkrivanje infekcije kod osoba koje su u većem riziku, jer je liječenje tada uspješnije i doprinosi prevenciji širenja HIV-a.

Dosadašnje dugogodišnje iskustvo HUHIV-a u radu s mladima također ukazuje na to da mladi često nisu dovoljno informirani o zaštititi  spolnog i reproduktivnog zdravlja, te u praksi nedovoljno koriste metode zaštite. Predsjednik Udruge HUHIV, Tomislav Beganović istaknuo je: „Želimo da mladi prepoznaju Hrvatsku udrugu za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa kao mjesto u kojem mogu pronaći nekog tko će ih saslušati i pomoći stručnim savjetom. Iznimno nam je drago da su se i ove godine u kampanju uključile i brojne poznate osobe koje će nam pomoći u našoj misiji educiranja i informiranja mladih o rizičnim čimbenicima i ponašanjima i mjerama zaštite i očuvanja vlastitog i tuđeg spolnog i reproduktivnog zdravlja.“

Kampanja se provodi uz podršku Ministarstva zdravstva, Grada Zagreba, Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu i brojnih drugih partnera i suradnika.